Responsible branding - Rabin Kianifar
Miljöfrågor är komplexa och präglas av stor osäkerhet gällande konsumenternas villighet att betala för dess påverkan. Företag som aktivt profilerar sig och satsar på hållbarhet får ofta konkurrensfördelar och kan växa ännu mer på sikt. Genom att göra detta kan man vara en ansvarstagande first mover, alltså det företag som förändras först på marknaden eller en fast follower, som snabbt härmar efter de andra företagens ansvarstagande på marknaden. Huruvida vilket av dessa perspektiv skulle vara mest lönsamt är diskuterbart. Det kan anses dyrt och riskabelt att vara först, men det kan samtidigt ge enorma möjligheter då man är ensam med sin nisch av nytt ansvarstagande.
Mintzberg hävdar att en strategi växer fram och ofta inte går att implementera direkt. Stora företag tenderar till att vara trögförändrade, då det tar längre tid att få igenom förändringar i dessa organisationers stora leder med interna byråkratiska hierarkier och samtidigt behöva profilera om sig med nya krav från leverantörer och ett nytt koncept för sina kunder. Man talar ofta om att företag måste "unlearn", alltså att företaget måste avvänja från sina bekväma rutiner och hitta nya synsätt som kan vara mer lönsamma långsiktigt.
Med Sustainable competitive advantage menas att man skapar och uppnår hållbara konkurrensfördelar. Detta medför då att man blir mer framgångsrik i sin bransch och håller sig över andra konkurrenter och rivaler.
Value creation innebär värdeskapande, att företaget skapar värde för sina varumärken och produkter. Detta för att ge en mer fördelaktig och attraktiv bild mot konsumenterna genom förändring av företagets profilering och koncept. Detta kan göras genom att organisationen etablerar ett gott miljöarbete eller har en bra utdelning för sina hållbart placerade aktier.
Mintzberg hävdar att en strategi växer fram och ofta inte går att implementera direkt. Stora företag tenderar till att vara trögförändrade, då det tar längre tid att få igenom förändringar i dessa organisationers stora leder med interna byråkratiska hierarkier och samtidigt behöva profilera om sig med nya krav från leverantörer och ett nytt koncept för sina kunder. Man talar ofta om att företag måste "unlearn", alltså att företaget måste avvänja från sina bekväma rutiner och hitta nya synsätt som kan vara mer lönsamma långsiktigt.
Med Sustainable competitive advantage menas att man skapar och uppnår hållbara konkurrensfördelar. Detta medför då att man blir mer framgångsrik i sin bransch och håller sig över andra konkurrenter och rivaler.
Value creation innebär värdeskapande, att företaget skapar värde för sina varumärken och produkter. Detta för att ge en mer fördelaktig och attraktiv bild mot konsumenterna genom förändring av företagets profilering och koncept. Detta kan göras genom att organisationen etablerar ett gott miljöarbete eller har en bra utdelning för sina hållbart placerade aktier.

- Rabin Kianifar