The new perspective on strategic marketing - Rabin Kianifar
Förr jämfördes ofta produkter inom marknadsföringen direkt med tekniska specifikationer mot andra konkurrenters produkter för att visa att man hade fördelar i egna företagets produkt, man tänkte mer rationellt och logiskt. Nya tider i med den tekniska utvecklingen kräver nya strategier för att få marknadsandelar, då marknaden förändrats och andra konkurrenter använder sig av andra metoder har vi börjat använda oss av ett nytt perspektiv i den strategiska marknadsföringen.
I det postmoderna perspektivet förmedlar man förutom det tidigare objektiva och rationella även värderingar, känslor, kreativitet och förknippar produkter med dessa värdeord istället. Det blir en större komplexitetet och man strävar efter att förmedla en heltsbild med en känsla. Man fokuserar på konsumenten ochpå hur det ska vara för att matcha med individers personlighet för att människor ska vilja associeras med produkten och varumärket. Man vill nu förknippas med goda värderingar, framgångstänk, elitism, professionalism och sticka ut på det sättet istället för att som förr bara jämföra sig med andra produkter. På detta sätt kommer produktens tekniska specifikationer inte spela en särskilt stor roll på sikt och det blir mer långvarigt hållbart där man förmedlar en känsla av själva varumärket till konsumenten. Man vill visa ett löfte som lever över tiden, man skapar en tro för konsumtenten, som en religion.
Man bör nu skapa ett tydligt budskap för att bli ihågkommen, där man måste förnya sin strategi för att fortsätta i den nya marknaden, men samtidigt hålla sig fast vid sina kärnvärderingar, sin själ och vad man står för företag. Man kan alltså förnya sin approach och image för att anpassa sig till det mordernare perspektivet.